Herunder kan du læse, hvad jeg mener om de enkelte biler, jeg så har testet, som alternativ til Kia EV6.
Volkswagen – ID4 & ID5
ID4 blevet meget hurtigt udelukket, jeg syntes den virker tung, og jeg har det svært med kabinen. Og så syntes jeg markedet er et rod med mange importbiler, og der er nok +100 måder de kan konfigureres på, og er det en importbil, så er det svært at gennemskue. Så den blev hurtigt udelukket.
Så er der den nye ID5, som jo mere eller mindre er en ID4 coupé. Den fik jeg kørt en fin prøvetur I, og den er nok mere min stil. Den lider dog af samme problem som ID4, med en lidt spraglet kabine, nogle underlige valg af interiør. Det får den til at virke lidt billig, Der ser den på papiret også ud til, men når jeg spækkede den, med de ting jeg ser som et must (og slet ikke på samme niveau som Kia EV6), så kom den op på 525.000 🙁 – Så der faldt den ud af ligningen.
Hyundai Ioniq 5
Så er der Kia EV6’s søster Hyundai Ioniq 5, den fik jeg prøvet i sammenlignelig udstyrs niveau, som den Kia EV6 jeg havde bestilt. Og den er lige så fin at køre I, men det er helt klart en anden bil at se på, og der er taget nogle andre valg i kabinen. Her er prisen ikke meget fra den Kia jeg havde bestilt, så det var mest design og løsninger i kabinen den faldt på. Som Kia EV6, har den også en super opladetid.
Ford Mustang Mach-E
Jeg har tidligere testet en Mustang Mach-E, samt min kollega har en, så det kunne klart være et alternativ. Men med de seneste pris hop fra Ford på Mach-E, så blev den dømt ude. Det spiller nok også ind, at jeg syntes det kan være lidt for “amerikansk” til mig.
Nissan Ariya
Så er der den helt nye Nissan Ariya, som man ofte ser i denne flotte, men også lidt specielle kobberfarve. Første gang jeg så den, og prøvede den rundt I Odense, bed den ikke rigtigt på mig, selv om den er flot både indvendigt og udvendigt, og den faktisk kørte fint. Så det måtte komme an på hvordan den kørte på motorvejen, og det prøvede jeg senere. Den virkede til at være kvik, den er begrænset til 160 km/t på toppen, men fred være med det. Og de fleste assistentsystemer virkede logiske. Den model jeg testede var med alt udstyr, hvor Head-up-displayet imponerede.
Tesle Model Y
Til sidst må man ikke glemme Tesla’s Model Y. Tesla som har været med til at sætte standarden for elbilerne i dag, er ikke til at komme udenom. Så jeg bookede en prøvetur hos Tesla Odense, og det var fint, jeg fik udleveret deres Performance version, som kører fra 0-100 km/t på omkring 3,7 sek. En vild bil, men som ikke rigtigt fortæller hvordan den version jeg ville købe ville være. Tesla’s Model Y, er ikke som deres Model 3 banebrydende i hvor langt den kan køre på en opladning, og så ligger de også i den dyre ende. Jeg syntes heller ikke alle funktionerne fungere lige så logisk som i andre, samt man skal kunne vende sigt til kun 1 central skærm, så den blev valgt fra.
Og hvad med Skoda, BMW, Mercedes og Audi.
Skoda: Prøvede Enyaq da lige kom, virker langsom og lidt kedelig.
BMW: Den bliver bare for dyr.
Audi: De version som er til at betale er langsomme og kedelige.
Mercedes: Uha ville gerne have en EQE, men der bliver alt for dyr…. måske næste gang 🙂
Skriv et svar