Så er afløseren fundet, nu da KIA ikke ønskede mig som kunde (se andet indlæg).
Nissan Ariya
Efter at have prøver Nissan Ariya både i by og på motorvej, syntes jeg, det kunne være et fint alternativ til den forliste Kia EV6.
Det er en Nissan Ariya Evolve 87kw, dvs. det store batteri og den største udstyrspakke, og hertil lagt 20″ dæk/fælge.
Det blev et hurtigt valg, og en hurtigt handel, jeg så den på Bilbasen torsdag d. 13. oktober, blev enig med sælger samme dag, og hentede den mandag d. 17. oktober.
Forhandleren fik min gamle bil i bytte, og ja man tror altid ens bil er mere værd end reelt er, men jeg fik en ok byttepris, og forhandleren var reel.
Nu skal jeg lige køre et par tusinde kilometer i den, så kommer der lidt mere om hvad jeg syntes om den, men efter de første ture, så skuffer den ikke.
Herunder kan du læse, hvad jeg mener om de enkelte biler, jeg så har testet, som alternativ til Kia EV6.
Volkswagen – ID4 & ID5
ID4 blevet meget hurtigt udelukket, jeg syntes den virker tung, og jeg har det svært med kabinen. Og så syntes jeg markedet er et rod med mange importbiler, og der er nok +100 måder de kan konfigureres på, og er det en importbil, så er det svært at gennemskue. Så den blev hurtigt udelukket.
Så er der den nye ID5, som jo mere eller mindre er en ID4 coupé. Den fik jeg kørt en fin prøvetur I, og den er nok mere min stil. Den lider dog af samme problem som ID4, med en lidt spraglet kabine, nogle underlige valg af interiør. Det får den til at virke lidt billig, Der ser den på papiret også ud til, men når jeg spækkede den, med de ting jeg ser som et must (og slet ikke på samme niveau som Kia EV6), så kom den op på 525.000 🙁 – Så der faldt den ud af ligningen.
Hyundai Ioniq 5
Så er der Kia EV6’s søster Hyundai Ioniq 5, den fik jeg prøvet i sammenlignelig udstyrs niveau, som den Kia EV6 jeg havde bestilt. Og den er lige så fin at køre I, men det er helt klart en anden bil at se på, og der er taget nogle andre valg i kabinen. Her er prisen ikke meget fra den Kia jeg havde bestilt, så det var mest design og løsninger i kabinen den faldt på. Som Kia EV6, har den også en super opladetid.
Ford Mustang Mach-E
Jeg har tidligere testet en Mustang Mach-E, samt min kollega har en, så det kunne klart være et alternativ. Men med de seneste pris hop fra Ford på Mach-E, så blev den dømt ude. Det spiller nok også ind, at jeg syntes det kan være lidt for “amerikansk” til mig.
Nissan Ariya
Så er der den helt nye Nissan Ariya, som man ofte ser i denne flotte, men også lidt specielle kobberfarve. Første gang jeg så den, og prøvede den rundt I Odense, bed den ikke rigtigt på mig, selv om den er flot både indvendigt og udvendigt, og den faktisk kørte fint. Så det måtte komme an på hvordan den kørte på motorvejen, og det prøvede jeg senere. Den virkede til at være kvik, den er begrænset til 160 km/t på toppen, men fred være med det. Og de fleste assistentsystemer virkede logiske. Den model jeg testede var med alt udstyr, hvor Head-up-displayet imponerede.
Tesle Model Y
Til sidst må man ikke glemme Tesla’s Model Y. Tesla som har været med til at sætte standarden for elbilerne i dag, er ikke til at komme udenom. Så jeg bookede en prøvetur hos Tesla Odense, og det var fint, jeg fik udleveret deres Performance version, som kører fra 0-100 km/t på omkring 3,7 sek. En vild bil, men som ikke rigtigt fortæller hvordan den version jeg ville købe ville være. Tesla’s Model Y, er ikke som deres Model 3 banebrydende i hvor langt den kan køre på en opladning, og så ligger de også i den dyre ende. Jeg syntes heller ikke alle funktionerne fungere lige så logisk som i andre, samt man skal kunne vende sigt til kun 1 central skærm, så den blev valgt fra.
Og hvad med Skoda, BMW, Mercedes og Audi.
Skoda: Prøvede Enyaq da lige kom, virker langsom og lidt kedelig.
BMW: Den bliver bare for dyr.
Audi: De version som er til at betale er langsomme og kedelige.
Mercedes: Uha ville gerne have en EQE, men der bliver alt for dyr…. måske næste gang 🙂
Dette indlæg er min erfaring med KIA Danmark, og deres manglende information til deres kunder. Listen over henvendelser og svar, er sket gennem forhandleren – KIA Odense, som er ejet af Nellemann Group, som også står for KIA Danmark og importen af KIA, så når sælgeren ikke kan give mig svar, fører det jo direkte tilbage til KIA Danmark.
Mange som har bestilt en KIA EV6, oplever meget lange ventetider på deres bil (10-14 måneder). Og her skal man skelne om man kendte til leveringstiden ved bestillingen, eller man ikke gjorde dette.
Jeg forelskede mig i KIA EV6 i sommeren 2021, men skulle lige bruge lidt tid, før jeg var klar til at bestille en el-bil. Tiden blev brugt til at prøve eks. Tesla Model 3, VW ID3, Polestar 2 og Ford Mustang Mach-E.
Herunder kan du se forløbet i min bestilling, som var en del af den PREBOOKING, som KIA havde på deres hjemmeside op til lanceringen, hvor der blevet lovet prøvekørsel før køb og først i køen til levering.
2022
13. Oktober: Der er stadig intet nyt om leveringen, og da jeg de seneste uger er gået mere intenst ind I, at finde en anden elbil som afløser for den manglende levering fra KIAs side, så har jeg d.d. skrevet til KIA Odense, at jeg ikke længere ønsker at stå i kø til min bestilling.
16. September: Skriver til sælgeren, da jeg i en FB gruppe kan læse, at nogle er begyndt at få sin bil udsat til 2023 eller 2024!! (skræmmende). Svar fra forhandleren: Vi har ikke fået endelig bekræftet at bilerne først vil kunne forventes leveret 2023 – 2024 men det ser desværre ikke for godt ud PT.
24. August: Har ikke hørt fra sælgenren som er tilbage fra ferie, så kører ud til KIA Odense. Her kunne jeg så få at vide, at der endnu ikke er sat produktionsdato på min bil, så der vil gå mindst 2 måneder. Den havde dok fået et produktionsnummer, hvilken mange andre bestilte biler ikke har.
5. August: Skriver igen til KIA Odense for en update, men sælgerende har ferie og er tilbage 22. august. Så jeg venter, så skulle der komme info om levering i hans ferie, tænker jeg andre følger op.
27. Juni: Jeg skriver til KIA Odense for en update, for nu har den være bestilt i 8 måneder, og med en leveringstid på 6-8 uger fra produktion, så vil en realistisk leveringstid være omkring 1. september, som så er 10 måneder efter bestilling. Svar fra forhandleren: Det er desværre stadig meget småt med oplysninger vi får fra fabrikken, der er ikke noget nyt om din bil endnu…? Jeg ved at importøren presser alt hvad de kan for at vi kan får vores biler.
3. Maj: Jeg skriver til KIA Odense for en update, og om det ville gøre en forskel hvis man ændrede farve (det kunne jo være man havde evt. hvide i overskud). Svar fra forhandleren: Vi har desværre stadig intet nyt fra fabrikken. Det vil ikke ændre noget at bestille en anden farve, andet end at man kommer sidst i køen igen… Problemet er at de ikke kan skaffe materialer til produktionen, lige fra stål til komponenter.
15. Marts: Jeg skriver at jeg ikke rigtigt kan svare på om jeg vil annullere, for jeg kender leveringshorisont, dvs. er det 1/7, 1/10 eller 2023. Svar fra forhandleren: Ja som nævnt tidligere ville jeg meget gerne kunne oplyse en konkret leverings dato, men som tingene ser ud PT er det ikke muligt.
14. Marts: Jeg skriver igen til KIA Odense, da der typisk går 6-8 uger fra bilen går i Produktion, til den kommer til Danmark/Bliver leveret. Samt at hvis de ikke leverer bilen primo juni 2022, så må leveringen ses som ikke overhold af forhandleren (og kan derfor komme ud af kontrakten uden omkostninger), og så vil jeg begynde at se mig om efter alternativer. Svar fra forhandleren: Ja det kan jeg godt forstå, vi kan kun beklage situationen, vi ønsker jo også at kunne levere vores solgte biler. Du er selvfølgelig ikke, som aftalt forpligtet til at købe bilen hvis vi ikke kan overholde aftalen. Du må meget gerne give besked hurtigst muligt hvis du IKKE ønsker bilen, så jeg kan få annulleret ordren på fabrikken. Igen vil jeg beklage at vi ikke kan være mere klare mht. information om levering, men vi kan ikke få mere fra fabrikken.
7. Marts: Jeg skriver til KIA Odense, for at høre om status. Svar fra forhandleren: Vi har desværre ikke fået noget nyt ifht. Sidste melding.
3. Februar: Jeg skriver til KIA Odense, for at høre status, samt hvordan med en evt. pris for min egen bil, hvis den skal indgå i handlen. Svar fra forhandleren: Vi har desværre ikke hørt noget mere konkret om leverings tider, andet end man forventer levering ca. 1/6. Vi modtager biler sådan lidt drypvis, alt efter hvad importøren kan skaffe. Mht. bud på byttebil kan vi lave et fast bud ca. 3 md. før levering.
3. Januar: Da jeg ikke har hørt noget fra KIA Odense, skriver jeg til dem om status, og at jeg har hørt, at andre er blevet kontaktet. Samt jeg gerne vil have bekræftet bestillingen 4. November 2021. Svar fra forhandleren: Din nye bil ER bestilt 04/11. Vi forventer levering ca. 1/6-22 men det er ikke bekræftet helt fra fabrikken endnu.
2021:
December: I flere Facebook grupper, går der forlydender om, at flere har nu fået leveringsdato at vide, og de er blevet kontaktet af deres forhandler.
4. November: Jeg prøver en EV6 GT-Line (bilen på billedet), dvs. en model med mere udstyr og lidt andet design på front og sider, end den jeg først har Pre-Booket. Ind jeg forlader KIA Odense den dag, har jeg ændret min Pre-Booking til en bestilling på en GT-Line i blå, med mere udstyr. Pris ca. 480.000,- – Levering er nu sat til 30. April 2022, da jeg har ændret variant og farve. Forhandleren bestiller samme dag bilen på fabrikken/KIA Danmark. (senere bekræftet af sælgeren).
25. Oktober: E-Mail om, at jeg nu kan booke en prøvetur i en version lignende den jeg har bestilt.
14. Oktober: Jeg prøvekører en EV6 Longrange, er er solgt til bilen og designet, men mangler at prøve den version jeg har bestilt.
3. Oktober: E-Mail om at der kan forventes mulighed for test af den bestilte variant i November, men at man allerede nu kan prøve en mindre version.
21. September: Jeg Pre-Booker en EV Performance , og lægger et depositum (dog kun 1000,- kr.) – Forventet levering: 15. marts 2022. (senere oplyst af forhandler).
Seneste kommentarer